Jaarstukken 2019

Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Wegen
Asfaltwegen

730.000 m2

Klinkerwegen

750.000 m2

Beton

11.000 m2

Half verharding

47.500 m2

1.538.500 m2

Bermen

Bermen
(incl. bloemrijk in de wijk)

730.000

m2

Hondenbeleid

Bebording / palen

210 stuks

Straatmeubilair

Prullenbakken

207 stuks

Banken

300 stuks

Hekwerken

6,3 kilometer

Verkeer

Verkeersborden

4.100

stuks

Straatnaamborden

1.000

stuks

Bewegwijzering

530

stuks

Elektrische oplaadpunten

18

stuks

Snelheidsdisplays

17

stuks

Verkeerstellers

3

stuks

Gewenst kwaliteitsniveau
Het beheerplan is erop gericht de staat van wegen op het vastgestelde onderhoudsniveau te houden. Dit is kwaliteitsniveau ‘sober en doelmatig‘, vergelijkbaar met niveau B volgens de CROW richtlijnen. Bij winkelcentra en ouderencentra kwaliteitsniveau ‘goed‘, vergelijkbaar met niveau A. De onderhoudsmaatregelen zijn in hoofdlijnen gericht op veiligheid en duurzame instandhouding.

Voor onkruidbestrijding op verharding zorgen we voor een adequate, functionele aanpak, waarbij onkruid cyclisch wordt bestreden. Ook dit draagt bij aan een duurzame instandhouding van het wegareaal.

De bermen maken onderdeel uit van de weg en kennen eveneens een onderhoudsregime. Het onderhoud van de bermen is gericht op de veiligheid van de weggebruikers. Daarnaast is het maaien van de bermen gericht, naast de veiligheid, op het vergroten van de biodiversiteit.

Maatschappelijke doelstellingen
Een kwalitatief goede infrastructuur draagt bij aan het welzijn, de mobiliteit en de veiligheid van burgers. Een functionele en goed onderhouden infrastructuur is van groot economisch belang en draagt er aan bij dat de gemeente Nieuwkoop een aantrekkelijke plaats is om te wonen, te werken en te recreëren.
Wegen kunnen ook een grote impact hebben op het leefklimaat van aanwonenden. Er is diverse wetgeving met als doel het ontstaan van bovenmatige overlast of schade door geluid en trillingen te voorkomen. Ook is wettelijk geregeld dat weggebruikers de verharding veilig moeten kunnen gebruiken, zonder dat deze ongelukken of schades veroorzaakt. Wij passen als wegbeheerder deze wetgeving op juiste wijze toe en gaan zo op verantwoorde wijze om met het leefklimaat van onze inwoners.   

De bermen in het buitengebied worden ecologisch verantwoord gemaaid, zodat bloemrijk gras in de bermen ontstaat. Daar waar dit vanuit de verkeersveiligheid niet mogelijk is wordt de berm vaker gemaaid.

Voortgang in de realisatie van de doelstelling
Het vastgestelde kwaliteitsniveau in het Beheerplan wegen 2017-2021 sluit aan op de maatschappelijke doelstelling. Het budget dat jaarlijks beschikbaar is om de wegen op het vastgestelde niveau te onderhouden is toereikend.

Autonome kostenstijgingen door toename van het areaal en kostprijzen worden jaarlijks in de begroting meegenomen. De algemene tendens is dat de hoeveelheid verkeer toeneemt, inclusief de hoeveelheid zwaar vracht- en landbouwverkeer. Het geactualiseerde beheerplan bevat beleidsuitgangspunten ten aanzien van belasting, geluidshinder en trillingshinder. Deze uitgangspunten zijn toegevoegd aan de randvoorwaarden voor het beheer van wegen.

Beheerplan
Het beheer- en beleidsplan wegen 2017-2021 is op 16 november 2017 vastgesteld. De belangrijkste beleidsuitgangspunten uit het beheerplan zijn:

  • kwaliteitsniveau;
  • asfaltverharding in woonstraten (30 km/h zone) vervangen door elementenverharding;
  • asfaltverharding van de buurtontsluitingswegen met een doorgaand karakter in de kernen handhaven;
  • starten met het ophogen van zettingsgebieden;
  • terughoudend opstellen bij uitvoeren onderhoud wegen op dijklichamen;
  • participatie een goede plaats geven bij rehabilitatieprojecten;
  • voldoende aandacht voor wet- en regelgeving op het gebied van trillings- en geluidshinder door wegen.

Om de integraliteit binnen de uitvoering van de projecten op een hoger niveau te brengen, wordt er een jaar voor het aflopen van het huidig plan (in 2020) een nieuw beheerplan opgesteld voor de periode 2021-2025. Hiermee wordt tevens voorgesorteerd op het Strategisch beheerplan openbare ruimte en de implementatie van de Omgevingswet.

De uitgangspunten voor de bermen zijn opgenomen in het Beleids- en beheerplan openbaar groen 2016-2020. Dit plan wordt in 2020 geactualiseerd.

Wat hebben we gedaan?
De onderstaande projecten en reconstructies zijn in 2019 uitgevoerd:

  • reconstructie van de woonkern Langeraar (Dosinstraat, Van Aerssenstraat, Van Brederodestraat e.o.)
  • reconstructie van de Walnootstraat
  • onderhoud aan de Achterweg
  • onderhoud aan en aanbrengen van fietsstroken op het Nieuwveens Jaagpad
  • aanbrengen van fietsstroken op de Oostkanaalweg
  • groot onderhoud aan diverse asfaltverhardingen
  • groot onderhoud aan diverse elementenverhardingen
  • groot onderhoud aan het trottoir van de Voorweg

Met de onderstaande projecten is gestart met de voorbereiding. In 2020 start de uitvoering:

  • Langeraarseweg Vivero
  • Ophogen van dijklichamen (Hoekse Aarkade en Schilkkade)
  • Ophogen van dijklichamen (Westveensekade)
  • reconstructie van de Molenweg (fietspad)
  • reconstructie van de Achttienkavels

Financiële ontwikkeling
Voor het aanbrengen van betonelementen langs de Oude Spoorbaan, de aanleg van parkeervoorzieningen aan de Van Wassenaerstraat en extra werkzaamheden t.b.v. de reconstructie van de Walnootstraat heeft de raad ingestemd met het beschikbaar stellen van een (aanvullend) budget.

Stand voorziening wegen:

Grootboeknummer

Omschrijving

Omschrijving

Werk. bedr. saldo

922001

VZ onderhoud wegen

Stand van de voorziening 1-1-2019

-6.883.276

922001

VZ onderhoud wegen

Uitgaven 2019 tlv de voorziening

1.126.336

922001

VZ onderhoud wegen

Storting in voorziening 2019

-1.598.416

Stand van de voorziening 1-1-2020

-7.355.356

Voorziening toereikend: Ja

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/07/2020 07:21:03 met de export van 07/07/2020 07:17:02