Beleidsindicatoren
Naam indicator | Eenheid | Nieuwkoop | Nieuwkoop JR2019 | Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners | Bron |
Verwijzingen Halt | Aantal per 10.000 jongeren | 128 | 78 | 111 | Bureau Halt |
Winkeldiefstallen | Aantal per 1.000 inwoners | 0,7 | 0,5 | 1 | CBS - Diefstallen |
Geweldsmisdrijven | Aantal per 1.000 inwoners | 2,6 | 2,1 | 3,4 | CBS - Criminaliteit |
Diefstallen uit woning | Aantal per 1.000 inwoners | 1,6 | 1,1 | 2 | CBS - Diefstallen |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | Aantal per 1.000 inwoners | 2,7 | 3,2 | 4,2 | CBS - Criminaliteit |
Cijfers op basis van 'Waar staat je Gemeente' per 13-02-2020.
Indicator Burgerpeiling (Waar staat je gemeente) | Nieuwkoop 2016-2017 | Nieuwkoop 2019 | Landelijke resultaten vergelijkbare gemeente 2019 |
Vertrouwen in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd | 6,2 | 6,4 | Niet bekend |
Waardering inwoners algehele gemeentelijke dienstverlening | 6,7 | 6,9 | 6,8 |
Waardering inwoners en organisaties op de wijze waarop de gemeente de samenwerking zoekt. | 6,2 | 6,4 | 6,1 |
Hoe waardeert u de inspanningen van uw gemeente om inwoners volledig te laten deelnemen aan de maatschappij? | 6,5 | 6,9 | 6,5 |
Hoe waardeert u de zorg van uw gemeente voor de woon- en leefomgeving? | 6,7 | 6,8 | 6,7 |
Dashboards
NORM | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Telefoon beantwoord binnen 30 seconden | 100% | 81% | 77% | 74% | * | *** | ***** |
Terugbelnotities afgehandeld binnen 2 werkdagen | 90% | 82% | 86% | 87% | * | ||
Poststukken binnen 6 weken afgehandeld | 92% | 95% | 95% | 94% | 88% | ||
Ontvangstbevestiging brief verstuurd binnen 1 werkdag | 95% | 97% | 99% | 99% | 96% | ||
E-mails binnen 6 weken afgehandeld | 92% | 94% | 95% | 93% | 85% | ||
Ontvangstbevestiging e-mail verstuurd binnen 1 werkdag | 95% | 96% | 99% | 99% | 96% | ||
Website 24 uur per dag bereikbaar | 99,40% | 100% | 99,90% | 99,90% | 100% | ||
Meldingen binnen 1 week afgehandeld | 60% | 82% | 84% | 86,00% | 82% | ||
Meldingen binnen 2 weken afgehandeld | 95% | 94% | 92% | 96,00% | 92% | ||
klachten afgehandeld binnen 6 weken | 100% | 100% | 87% | 85% | 85% | ||
Omgevingsvergunningen verstrekt binnen 8 weken | 100% | 64% | 61% | 57% | 53% ** | ||
Drank en horecavergunningen verstrekt binnen 12 weken | 100% | 93% | 67% | 80% | 93% | ||
Evenementenvergunningen (cat A) verstrekt binnen 8 weken | 100% | 100% | 100% | 94% | 95% | ||
Evenementenvergunningen (cat B en C) verstrekt binnen 13 weken | 100% | 97% | 98% | 97% | 100% | ||
Aanvragen hulp bij het huishouden afgehandeld binnen 6 weken | 100% | 97% | 95% | 100% | 100% | ||
Aanvragen rolstoelen afgehandeld binnen 8 weken | 100% | 81% | 81% | 85% | 100% | ||
Aanvragen vervoersvoorzieningen afgehandeld binnen 8 weken | 100% | 94% | 91% | 99% | 98,50% | ||
Aanvragen woonvoorzieningen afgehandeld binnen 8 weken | 100% | 93% | 88% | 86% | 100% |
* Sinds het najaar 2017 maken we voor de telefonie gebruik van nieuwe software. Het was in het 4e kwartaal van 2017 (nog) niet mogelijk hier managementinformatie uit te genereren.
** In 2017 zijn 366 omgevingsvergunningen verleend. Een deel is afgehandeld buiten de termijn die ervoor staat. Dat heeft vooral te maken met het feit dat stukken niet compleet worden ingediend of omdat externe expertise nodig is.
*** 2018: Ons kwaliteitshandvest is aan vernieuwing toe. Het kan zich meer richten op de digitale dienstverlening. Vanuit de omgevingswet worden instrumenten ontwikkeld hoe je de dienstverlening kan meten vanuit Puza en vanuit BV-optiek. In de raadsvergadering van 13 september 2018 is afgesproken dat we het opstellen van de servicenormen in samenwerking met de klant en in samenwerking met de raad doen en dat er hierbij aandacht is voor niet-digitale inwoners.
**** 2019: Herzien servicenormen en kwaliteitshandvest
Ons kwaliteitshandvest is al enige tijd aan vernieuwing toe.
In het verleden hebben we servicenormen voor onze dienstverlening afgesproken. Deze servicenormen richten zich op de snelheid van afhandelen van diverse producten benoemd in het kwaliteitshandvest. Wat zijn servicenormen? Servicenormen zijn in feite beloften over de dienstverlening van de overheid. Hierdoor weten inwoners en bedrijven wat ze kunnen verwachten. Op dit moment toetsen wij steekproefsgewijs hoe inwoners de aanvraag van een product heeft ervaren en houden we klanttevredenheidsonderzoeken via ‘Waar staat je gemeente’. Aankomend jaar gaan wij in gesprek met de raad over methodieken om de kwaliteit van onze dienstverlening te meten en bij welke producten we dit wel of niet kunnen of willen doen. Belangrijk is ook om per product te bezien of wat de nut en noodzaak is van het benoemen van servicenormen, wat de meerwaarde is en of het wel realistisch is om aan een specifiek product een norm te hangen. Wat levert het ons op en wat willen wij ermee? Een te ambitieus handvest kan ervoor zorgen dat beloften niet kunnen worden nakomen, met als gevolg dat de inwoner het vertrouwen in de gemeente verliest.
Daarnaast dienen wij ook rekening te houden met de komst van komst van de Omgevingswet. Er worden nieuwe meetinstrumenten ontwikkeld, waarbij de dienstverlening bekeken wordt vanuit de hele keten, die nodig is om tot een product te komen.